Prečo musí byť prírodná kozmetika certifikovaná
Mnoho ľudí si myslí, že kupuje prírodnú kozmetiku. Nie je to však pravda. Žiaľ, pojmy prírodná či organická kozmetika nie sú chránenými označeniami. Kým označenie Bio v potravinárskom priemysle regulujú prísne normy a pravidlá a ich dodržiavanie kontrolujú zákonodárne orgány Európskej únie, kozmetické prípravky takto chránené nie sú. Kozmetický priemysel – s obratom niekoľko miliárd ročne, čo je obrovský ekonomický faktor – sa orientuje trendami. A keďže jedným z posledných trendov je prírodná kozmetika, tak aj chemický kozmetický priemysel prichádza na trh s „prírodnou kozmetikou“ alebo „biokozmetikou“. Iba bližší, trošku rozhľadený pohľad zistí, že produkt v skutočnosti obsahuje iba niekoľko kvapiek rastlinných výťažkov a olejov, kým jeho základné zložky tvoria ropné deriváty ako parafín či silikón. Toto zavádzanie zákazníkov môže byť sporné nie je však protizákonné.
Výrobcovia klasickej prírodnej kozmetiky sa rozhodli nečakať na pomalú legislatívu. Našli teda spôsob, akým upozorniť spotrebiteľa, že tento výrobok je skutočne čisto prírodný produkt zložený výlučne z rastlinných surovín, pokiaľ možno vypestovaných organicky, bez chemikálií a alergénov. V Nemecku, kde je množstvo výrobcov prírodnej kozmetiky a zároveň uz desaťročia obrovský rastúci dopyt po prírodnych produktoch, je väčšina nemeckých výrobcov organizovaných v BDIH. Od roku 2001 je vďaka logu „Kontrolovaná prírodná kozmetika“ viditeľné, že príslušný výrobok bol skontrolovaný nezávislou treťou stranou, dodržiava predpísané požiadavky BDIH a certifikovaný. Prírodné kozmetické prípravky nesúce logo „Kontrollierte Natur-Kosmetik“ sú v súlade so všetkými týmito požiadavkami: výrobky obsahujú iba rastlinné zdroje, ak je to možné pochádzajúce z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva alebo zberu vo voľnej prírode. Testovanie na zvieratách je všeobecne zakázané. Syntetické farbivá a vône sú zakázané. Pre konzervovanie sú povolené iba prírodné alebo prírodne identické látky. Navyše sa vyžaduje ekologické recyklovateľné balenie.
Európskych štátov je množstvo a rovnako tak je i množstvo rozličných certifikátov. Keďže bolo trochu mätúce pre spotrebiteľa vyznať sa vo všetkých značkách a požiadavkách, rozhodli sa niektorí z väčších výrobcov nemeckej prírodnej kozmetiky ako Lavera, Logona, Primavera, Santaverde, Dr Hauschka a Weleda založiť novú, európsku organizáciu pre kontrolu prírodnej kozmetiky, ktorá by zjednotila jednotlivé predpisy. V roku 2008 vznikla organizácia Natrue so sídlom v Bruseli. Natrue rozdeľuje prírodnú kozmetiku do troch skupín: prírodná kozmetika, prírodná kozmetika s organickým podielom a organická kozmetika (biokozmetika). Tieto tri fázy sú viditeľné počtom hviezd v logu. Natrue s jednou hviezdičkou je porovnateľná s požiadavkami BDIH. Dve alebo tri hviezdy Natrue povinne vyžadujú zlomok organického obsahu nad 70 alebo 95 percent. Natrue logo obmedzuje kompromisy na minimum, pretože tri hlavné skupiny produktov sú jasne odlíšené: prírodné produkty, semi-prírodné a prírodne identické výrobky. Pre skupiny príslušných kozmetických výrobkov sú stanovené minimálne koncentrácie prírodných produktov a maximálna koncentrácia polo-prírodných produktov. Voda, napríklad, nie je hodnotená ako prírodný produkt, aby sa zabránilo jej primiešavaniu pre zvýšenie zlomku prírodných produktov (podobnú požiadavku má napr. i britská Soil Association).
Je Natrue produkt s 3 hviezdičkami vyššej kvality ako 2-hviezdičkový produkt? Táto otázka nemôže byť zodpovedaná jasne áno alebo nie. Iste, olej z divokej ruže zo 100% kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva je cennejší ako ten s 30% obsahom konvenčne pestovaných rastlín. Na druhej strane si treba uvedomiť, že existuje veľa prírodných kozmetických produktov, ktoré nikdy nedosiahnu dve alebo tri hviezdičky, ale stále patria k najvyššej kvalite prírodnej kozmetiky. Tri hviezdičky znamenajú, že kozmetický prípravok bol vyrobený z minimálne 95% ekologicky pestovaných základných produktov. Mnohé toaletné prípravky obsahujú napr. rhassoul prášok (lava erde), ílovitý prášok s extrémne vysokým stupňom jemnosti a vysokým obsahom minerálov používaný na šetrné umývanie tela a vlasov namiesto penivých mydlových a šampónových prípravkov. Napriek vysokej kvalite minerálny prášok nie je biologický a ani jeho ťažba nie je organická. Iba poľnohospodárske produkty môžu byť výsledkom kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva. Ak podiel minerálnych práškov a vody presahuje 30 percent, nie sú dosiahnuteľné ani dve hviezdy Natrue, keďže tu je požiadavka najmenej 70% organických látok.
Sú výrobky nesúce logá BDIH a Natrue vyššej kvality ako tie s jedným certifikátom? Aj na túto otázku nemožno odpovedať ihneď. Žiadosť o certifikát a jeho schválenie vyžaduje nasledovanie množstva veľmi zložitých predpisov. Každý jeden certifikát je komplikovaný a drahý. Väčšina nemeckých výrobcov prírodnej kozmetiky sú stredne veľké spoločnosti. Najmä pre menšie spoločnosti certifikácia znamená značné zaťaženie, tak časové, ako pracovné i peňažné. Navyše, spoločnosti si navzájom konkurujú, ale sú povinné zverejňovať zdroje dodávok, alebo dokonca výrobné metódy. Preto produkt vyrábaný podľa najvyšších štandardov nemusí byť označený viacerými certifikátmi prírodnej kozmetiky. Iste, postupom času bude certifikátov ubúdať a normy kvalitnej prírodnej kozmetiky sa zjednotia. Avšak to vyžaduje čas. Dovtedy je najdôležitejšie, že certifikáty nám poskytujú bezpečie a učia nás ako si vybrať kvalitný produkt, keďže vďaka nim sa k nám dostávajú prírodné kozmetické produkty s kompletným zoznamom zložiek, ktoré možno použiť na posúdenie ich kvality. Jedna vec je istá, rovnako ako chceme vedieť, čo máme na tanieri, mali by sme vedieť ako suroviny prírodnej kozmetiky vyzerajú, chutia a voňajú. Nič lepšie našej pokožke nemôžeme dať.
Pridaj komentár