Nadácia Stiftung Warentest
Nadácia Stiftung Warentest je nemecká spotrebiteľská organizácia založená Spolkovou republikou Nemecko v roku 1964 so sídlom v Berlíne. Od novembra 1997 výsledky Stiftung Warentest a jej časopis zastúpené i na internete www.test.de.
Povinnosťou nadácie Stiftung Warentest je objektívne posudzovať vybrané služby a produkty, ich úžitkovú hodnotu, vplyv na životné prostredie a zdravie spotrebiteľa. Ročne vykoná približne 200 testov. K decembru 2010 bolo vo vyše 5000 testoch preverených viac ako 85 000 produktov a 1 800 služieb. Finančnú nezávislosť na reklame zabezpečuje vlastný príjem z predaja časopisov, kníh, publikovania testov na internete (tržby vo výške 39,5 milióna Eur za rok 2010) a podpora spolkovým ministerstvom poľnohospodárstva a ochrany spotrebiteľa (5,5 milióna Eur).
Produkty sú hodnotené známkami ako v škole, od najlepšieho k najhoršiemu:
- 0.5–1.5: „výborný“
- 1.6–2.5: „dobrý“
- 2.6–3.5: „uspokojivý“
- 3.6–4.5: „dostatočný“
- 4.6–5.5: „nedostatočný“
Vďaka vysokej úrovni majú výsledky testov veľký vplyv na nákupné správanie spotrebiteľov. Dobré miesto (prvé dve známky) v teste vedie k zvýšeniu predajnosti produktu a výsledok je uvedený i na jeho obale, zlé hodnotenie vedie často k prepadu produktu na trhu. V priemere desaťkrát ročne je nadácia žalovaná za náhradu škody, nikdy súdny proces neprehrala.
Na medzinárodných testoch sa zúčastňujú zvyčajne i členovia medzinárodnej spotrebiteľskej organizácie „International Consumers Research and Testing“ (ICRT), so sídlom v Londýne. Okrem toho Stiftung Warentest spolupracuje s ďalšími medzinárodnými spotrebiteľskými organizáciami:
- Consumentenbond, The Hague, the Netherlands
- Consumers Union, Yonkers, NY, USA
- Test Achats / Euroconsumers, Brussels, Belgium
- Union Fédérale des Consommateurs, Paris, France
- Which?, London, Great Britain.
Pridaj komentár